به گزارش پایگاه خبری پیام خانواده؛ به نقل از کریپتوپالیتن، چتجیپیتی به سرعت به موتور محرک بازار مشاوره مالی دیجیتال یا همان «روبو-ادوایزری» تبدیل شده و میلیونها سرمایهگذار خرد از آن برای انتخاب سهام استفاده میکنند. تحلیلهای پژوهشگران و نظرسنجیها نشان میدهد استقبال از این ابزار رو به رشد است، اما همزمان نگرانیهایی درباره دقت و اعتبار آن وجود دارد. دادههای مؤسسه «ریسرچ اند مارکتس» نشان میدهد ارزش این بازار تا سال ۲۰۲۹ حدود ۶۰۰ درصد افزایش یافته و به ۴۷۰ میلیارد دلار خواهد رسید.کارشناسانی مانند جرمی لیانگ، تحلیلگر سابق بانک سوئیسی «یوبیاس»، تأکید میکنند چتجیپیتی میتواند بسیاری از فرایندهای پرهزینه تحلیل مالی را جایگزین کند. او میگوید دیگر به ابزارهای گرانقیمت مانند بلومبرگ دسترسی ندارد، اما حتی نسخه ساده چتجیپیتی توانسته بخش بزرگی از نیازهایش در مدیریت پرتفوی را پوشش دهد. با این حال او هشدار میدهد که نبود دادههای پشت دیوارهای پرداخت، مانند دادههای اختصاصی بلومبرگ، میتواند سرمایهگذاران را از جزئیات کلیدی محروم کند.با وجود بازدهی بالاتر برخی پرتفویهای پیشنهادی توسط چتجیپیتی نسبت به صندوقهای محبوب سنتی، متخصصان نسبت به اتکای بیچونوچرا به این فناوری هشدار میدهند. مدیرعامل ایتورو در بریتانیا میگوید مشکل اصلی زمانی است که کاربران مدلهای عمومی مانند چتجیپیتی یا «جمنای» را به چشم «گوی جادویی» میبینند. به گفته او، این مدلها میتوانند دادهها را اشتباه نقل کنند، تاریخها را جابهجا کنند یا روندهای قدیمی بازار را بهعنوان تحلیل جدید ارائه دهند.
مدیر آزمایشگاه مهندسی مالی در مدرسه مدیریت «امآیتی» آمریکا، نیز تأکید میکند دریافت مشاوره مالی، حقوقی یا پزشکی از مدلهای هوش مصنوعی میتواند بسیار خطرناک باشد. هرچند بازارهای سهام آمریکا و اروپا در سال گذشته رشد چشمگیری داشتند و پیشبینیهای هوش مصنوعی ظاهراً درست از آب درآمده، اما کارشناسان یادآور میشوند این موضوع بیشتر ناشی از روند کلی مثبت بازار بوده تا دقت استثنایی چتجیپیتی. در عین حال، او معتقد است هر فناوری تازهای برندگان و بازندگان خودش را دارد؛ پیشگامان ممکن است اشتباهات پرهزینهای مرتکب شوند، اما احتمال نوآوری و پیشرفت نیز بیشتر در میان آنان است.